Przekazujemy do wiadomości i stosowania pismo w sprawie usuwania zwłok padłych zwierząt, w tym martwych dzików.

  1. Każdy kto włada nieruchomością (właściciel, posiadacz lub zarządzający nieruchomością) ma obowiązek usunąć z tej nieruchomości zwłoki zwierzęce, jeżeli się tam znajdą. Dotyczy to zarówno zwłok zwierząt gospodarskich i domowych jak i zwierząt dzikich, w tym dzików.
  2. Gmina ma obowiązek usuwania zwłok bezpańskich zwierząt, ale także, w ramach utrzymywania czystości i porządku w gminie, przyczyniać się do usuwania wszelkich zwłok zwierzęcych.
  3. Zarządcy dróg, według swoich właściwości, mają obowiązek realizować zadania z zakresu właściwego ich utrzymywania i ochrony. Mają także jako zarządcy nieruchomościami (czyli zarządzający pasami drogowymi) usuwać znajdujące się na nich zwłoki zwierzęce.
  4. Zwłoki zwierzęce jako produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego muszą być niezwłocznie przekazane do utylizacji. Uprawnionymi do odbioru są podmioty zarejestrowane/zatwierdzone i nadzorowane przez powiatowego lekarza weterynarii.
  5. Zwłoki dzików, bez względu na przyczynę padnięcia, należy zabezpieczyć przed dostępem ludzi i innych zwierząt, miejsce wyraźnie oznakować, a następnie, bez zbędnej zwłoki, zgłosić powiatowemu lekarzowi weterynarii, który pobierze próbki do badań w kierunku afrykańskiego pomoru świń (ASF). Dopiero wtedy mogą być przekazane do utylizacji.
  6. Dokument handlowy poświadczający przekazanie padliny do utylizacji należy przechowywać co najmniej przez 2 lata.

 

W przypadku niewywiązywania się z powyższych obowiązków na właścicieli, posiadaczy, zarządców nieruchomości mogą być nałożone sankcje karne.

 

Opracował Powiatowy Lekarz Weterynarii w Koninie- Ireneusz Szefliński